Tervetuloa Expandian moduuleihin!

Vuodesta 1989 lähtien Expandia on toimittanut päiväkoteja, kouluja, asumuksia ja toimistoja Ruotsin kunnille ja yrityksille, ja olemme nykyään yksi markkinoiden suurimmista väliaikaisten tilojen toimittajista. Teidän viihtyminen on meille tärkeää, ja työskentelemme jatkuvasti parantaaksemme tuotteidemme laatua. Älkää epäröikö ottaa yhteyttä, jos teillä on kysymyksiä tai palautetta tiloistamme.

Expandia omistaa tilat ja vastaa moduulien teknisestä kunnosta ja toiminnasta. Suoritamme siksi säännöllisiä huoltokäyntejä pitääksemme tilat hyvässä kunnossa.

Toivomme, että viihdytte!

Vianmääritysopas

Joskus tiloissa voi esiintyä asioita, jotka eivät toimi tyydyttävästi. Haluamme ratkaista nämä ongelmat nopeasti, jotta viihdytte jatkossakin. Aloittakaa vianmäärityksestä alla olevien ohjeiden avulla ja katsokaa, voitteko itse korjata ongelman.

    Pistorasi tai lamput eivät toimi?

    • Tarkista sulakkeet, vikavirtasuojat ja pääkatkaisija sähkökaapista, joka sijaitsee sisäänkäynnissä tai siivousvarastossa. Kuva 2
    • Katkaise aina virta lampun/loisteputken vaihdon yhteydessä. Varmista, että se on sama malli kuin aikaisemmin asennettu.

    Onko huoneessa kylmä eikä patterista tule lämpöä?

    • Tarkista, että patteri saa virtaa kytkemällä se ensin pois päältä ja sitten päälle; lampun pitäisi vilkkua. Jos ei: tarkista sulakkeet, vikavirtasuojat ja pääkatkaisija sähkökaapista, joka sijaitsee sisäänkäynnissä tai siivousvarastossa. Kuva 2.
    • Elementin, jossa on asento I-0-II, tulisi aina olla asennossa I, kuva 3. Kaikkien patterien perusasetuksen on oltava 20°. Muovisuojus poistetaan irrottamalla kaksi ruuvia, kuvat 4-5.

    Onko tilassa liian kuuma?

    • Varmista, että kaikki sähkölämmittimet on asetettu maksimissaan 19 °C. Sisäänrakennettu termostaatti sammuttaa sähkölämmittimet, kun huoneen lämpötila ylittää 19°C.
    • Lastentarhoille: tarkista lattialämmityksen asetukset kauden suositusten mukaan.
    • Jos mahdollista, tuuletä avattavien ikkunoiden kautta varjopuolelta. Avoimilla ikkunoilla varjopuolella voidaan aiheuttaa luonnollista vetoa viileästä ilmasta.
    • Laske verhot alas ja sulje ikkunat auringon puolelta. Auringon säteily lämmittää huoneessa olevia huonekaluja ja materiaaleja, jotka varastoivat lämpöä ja lämmittävät sitten huoneen ilmaa.
    • Laske verhot alas lähtiessäsi, jotta yön viileys säilyisi huoneessa pidempään päivän aikana.
    • Elektroniikka tuottaa lämpöä, jopa valmiustilassa.
    • Yritä mahdollisuuksien mukaan olla kalustamatta ilmanvaihtokoneen eteen, sillä tuloilma rajoittuu ja sen jakautuminen huoneessa heikkenee.

    Lattialämmitys ei toimi? (Vain päiväkodeissa)

    • Jos näyttö ei syty, kuva 6, tarkista sulakkeet, vikavirtasuojat ja pääkatkaisija sähkökaapista, joka sijaitsee sisäänkäynnissä tai siivousvarastossa. Kuva 2.
    • Muuta lattialämmityksen tehoa säätimen 0,0-9,9 painikkeilla. Suositeltu: Kesä 0,1, Kevät/syksy 0,1 – 3,0, Talvi 2,0 – 6,0.

    Ilmastointi ei toimi, tila on tukala?

    • Tarkista, että ilmanvaihtokoneen turvakytkin on päällä, kuva 7. Jos se on päällä, tarkista sulakkeet, vikavirtasuojat ja pääkatkaisija sähkökaapista, joka sijaitsee sisäänkäynnissä tai siivousvarastossa. Kuva 2.
    • Jos käytössä on lisääntyneen ilmavirran toiminto, aktivoi se painamalla painiketta: Ajastin pakotettuun ilmanvaihtoon, kuva 7.
    • Jos haluat pidennetyn käyttöajan (noin 40-60 min), paina painiketta kuvan mukaisesti, kuva 7.
    • Jos tila on liian kuuma tai lattialämmitys ei toimi, tarkista lattialämmityksen ja pattereiden asetukset.

    Vesi valuu hitaasti pesuallasta/ tiskialtaassa/ lavuaarissa?

    Tarkista ja puhdista suodatin ja vesilukko irrottamalla alaosa/kuppi. Kuva 11.

    HUOM! Varmista, että vesilukko on asennettu oikein takaisin, että se on suorassa ja oikealla kumitiivisteellä; muuten on riski vuodoista.

    Ei vettä hanasta tai kylmää kuumaa vettä?

    • Tarkista lämpövesivaraajan säätö, joka sijaitsee siivousvarastossa, kuva 12.
    • Talviaikaan tarkista lämmityskaapelin säätö/pääkytkin, kuvat 13-14, ja sen jälkeen tarkista sulakkeet, vikavirtasuojat ja pääkatkaisija sähkökaapista, joka sijaitsee sisäänkäynnissä tai siivousvarastossa. Kuva 2.

    Vesivuoto?

    • Tässä suljetaan/avataan tuleva päävesijohto, kuva 10.
    • Tässä suljetaan/avataan vesi sekoittimelle/hanalle/wc-istuimelle, kuva 9.

    Astianpesukone ei toimi tai ei pese astioita puhtaaksi?

    • Tarkista sulakkeet, vikavirtasuojat ja pääkatkaisija sähkökaapista, joka sijaitsee sisäänkäynnissä tai siivousvarastossa. Kuva 2.
    • Sen jälkeen tarkista, että vesi on päällä keittiöhanassa.
    • Puhdista suodatin astianpesukoneen pohjassa, kuva 8.
    • Jos astiat eivät tule puhtaiksi tai vesi on kalkkipitoista, käytä huuhteluaineen tabletteja.

    Huolehdi astianpesukoneesta ongelmien välttämiseksi:

    • Huuhtele astiat ennen niiden laittamista astianpesukoneeseen.
    • Laita astianpesukone oikein täyteen.
    • Älä keskeytä käynnissä olevaa pesuohjelmaa.
    • Puhdista ja huuhtele suodatin astianpesukoneen pohjassa joka viikko.
    • Käytä astianpesukoneen puhdistusohjelmaa säännöllisesti.

    Jos koet huonoa pesutulosta:

    • Tarkista ja täytä suola säännöllisesti.
    • Käytä laadukkaita astianpesukoneen tabletteja.
    • Tarkista ja täytä huuhteluainetta paremman kuivaustuloksen saavuttamiseksi.

    Kuivauskaappi ei toimi tai puhaltaa vain kylmää ilmaa?

    • Ei virtaa? Tarkista sulakkeet, vikavirtasuojat ja pääkatkaisija sähkökaapista, joka sijaitsee sisäänkäynnissä tai siivousvarastossa. Kuva 2.
      Kaappi on varustettu ylikuormitussuojalla.
    • Tämä laukeaa, kun tuulettimen lämpötila ylittää 120 astetta.
      1) Digitaalisella näytöllä varustettu kuivauskaappi ilmoittaa ylikuormituksesta vilkkuvilla valoilla. Nollaa katkaisemalla virta kaapin katossa olevasta kytkimestä, kuva 15. Odota 15 minuuttia, sen jälkeen virran voi kytkeä päälle uudelleen saman kytkimen kautta.
      2) Ajastimella varustettu kuivauskaappi: nollaa asettamalla ajastinvaihtaja nollaan. Odota 15 minuuttia ja käynnistä.

Oletko suorittanut vianmäärityksen, mutta et onnistunut ratkaisemaan ongelmaa? Ota yhteyttä asiakastukeemme, niin autamme sinua.

Energian säästövinkkejä

Lämmitys tapahtuu suojamaadoitetuilla sähkölämmittimillä, joita ohjataan kunkin lämmittimen sisäänrakennetulla termostaatilla. Jos jonkin huoneen lämpötila nousee liian korkeaksi, voidaan lämpöpattereiden termostaatteja tarkistaa, jotta mikään niistä ei ole säädetty liian korkealle arvolle.

Jos sisälämpötilaa alennetaan yhdellä asteella, energiahinnat vähenevät noin 5 %. Jos käytettävissä on harvoin käytettäviä huoneita, lämpötilaa voi laskea hieman niissä.

Pidä lämpö huoneessa laskemalla verhoja alas öisin.

Vältä huonekalujen sijoittamista liian lähelle lämpöpattereita, jotta lämpö pääsee kulkeutumaan huoneen muihin osiin.

Pidä ovi suljettuna kylmiltä alueilta, kuten eteisestä.

Jos ilmanvaihtoa tarvitaan, käytä ensisijaisesti huoneyksiköissä olevaa “ilmanvaihtopainiketta“, jos sellainen on. Jos tuuletus tapahtuu ikkunoiden kautta, tuuletusta kannattaa tehdä vain lyhyeksi aikaa.

Sammuta lämpöpatterit tuuletuksen ajaksi ja odota mielellään noin puoli tuntia ennen niiden uudelleen käynnistämistä.

Muista sammuttaa tietokoneet ja muut sähkölaitteet, kun niitä ei käytetä.

Lattialämmitysohjeet

Onko moduuleissanne mukavuuslämmitys lattioissa?
Tästä löydätte ohjeet lattialämmityksen säätämiseen.

Expandian palvelu ja huolto vuokra-aikana

Varmistaaksesi moduulien kunnon ja toiminnan suoritetaan useita tarkistuksia ja testejä.
Alla on yhteenveto näistä toimenpiteistä.

    Osana Expandian laatutyötä kaikki Expandian aliurakoitsijat toteuttavat itsevalvontaprogramman, jossa dokumentoidaan tärkeiden vaiheiden suorittaminen asennuksessa ja asennuksessa. Nämä itsevalvonnat arkistoidaan Expandialla.

    Kaksi kertaa vuodessa suodattimet vaihdetaan ilmanvaihtokoneissa. Suodattimen vaihdon yhteydessä ilmanvaihtokone puhdistetaan ja tehdään yleinen tarkastus. Suodattimen vaihto rekisteröidään Expandialle ja se merkitään myös huoltokorttiin, joka sijaitsee ilmanvaihtokoneen sivulla.

    Kaksi kertaa vuodessa suoritetaan huoltokäynnit, niin kutsuttu Rakennuspalvelu, kevät- ja syyskuukausien tarkastuksina. Nämä tarkastukset seuraavat tarkistuslistaa, johon kuuluu muun muassa sisäovien ja portaiden tarkastus. Tarkistuslista täytetään ja palautetaan Expandialle.

    Pakollinen ilmanvaihtotarkastus suoritetaan kolmen vuoden välein, jolloin tarkastetaan ilmanvaihtojärjestelmän virtaukset ja tasapaino. Tästä laaditaan pöytäkirja, joka arkistoidaan Expandialla ja lähetetään rakennusvalvontaviranomaiselle.

    Sähkösysteemin tarkastus suoritetaan kolmen vuoden välein, ja siihen sisältyy asennusten ja liitosten lämpökuvaus. Suoritetaan vastus-, maadoitus- ja eristystestit. Pöytäkirja arkistoidaan Expandialla.

    Ulkoista kunnossapito- ja maalaustyötä suoritetaan tietyin väliajoin, jotta moduulit saavat aina riittävän säänsuojan.

    Vikailmoitukset vastaanotetaan ja käsitellään jatkuvasti Expandian asiakastuesta. Kaksi kertaa vuodessa analysoidaan vastaanotetut vikailmoitukset mahdollisten järjestelmällisten virheiden löytämiseksi, joita voitaisiin ehkäistä kokonaisvaltaisilla toimenpiteillä tai muutetuilla käytännöillä.

    Niissä tapauksissa, joissa vuokrakohteessa on hissi, suoritetaan huoltokäynnit kaksi kertaa vuodessa sekä tarkastus akkreditoidulta tarkastusorganisaatiolta voimassa olevien normien mukaisesti.

Asiakastuki

Jos tilassa ilmenee vika, tarkista ensin yllä oleva vianetsintäopas. Jos vikaa ei voida korjata itse, ota yhteyttä asiakastukeen, ellei toisin ole sovittu.

Vikailmoituksessa ilmoita yhteyshenkilön nimi ja puhelinnumero, missä moduulissa vika on ilmennyt (katso ikkunan sisäpuolelta) sekä mielellään myös laitteen malli ja sarjanumero.